zaterdag 8 mei 2010

Koolmezenexcursie

Vanmorgen ben ik meegeweest op een koolmezenexcursie van de vogelbescherming.

De afgelopen weken heb ik bijna ieder dag wel even naar de nestjes op "Beleef de lente" gekeken.
Toen ik van de week dan ook ergens las dat er koolmezenexcursies werden gehouden kon ik die kan niet voorbij laten gaan om me aan te melden voor één van de excursies.

We hebben een rondje gemaakt lang 39 nestkasjes.
In de kastjes hebben we nestjes in verschillende stadia aangetroffen.



Nestjes met eitjes en jongen van de koolmees, het pimpelmeesje, de bontevliegervanger, spreeuwen en van boomklevertjes.



Slechts 1 kastje was nog helemaal niet in gebruik en één van de kastjes werd gebruikt door hommels.



Tijdens de excursie zijn er ook verschillende jonge vogels en één volwassen vogel geringd door de excursieleiders die tevens ervaren ringers waren.